Sikeres szűzrepülést hajtott végre és ezzel csatlakozott a háromtagú A320neo típuscsalád berepülési programjához az A319neo. Az új hajtómű opciós Airbusok legkisebb tagja március utolsó napján emelkedett először levegőbe.
Az A319neo az első repülése alkalmával 5 órát töltött a levegőben, mialatt Hamburgból az Airbus toulouse-i bázisára érkezett. Az első, CFM International LEAP-1A hajtóművekkel szerelt prototípus fedélzetén a repülés során ötfőnyi személyzet tartózkodott. A két pilótán kívül egy fedélzeti mérnök is helyet kapott a német, D-AVWA lajstromba helyezett prototípus pilótafülkéjében. Rajtuk kívül pedig még két mérnök volt a fedélzetén, ők a repülőgép utaskabinjában kialakított speciális megfigyelő állomásoknál foglaltak helyet.
A berepülési program a toulouse-i bázisról fog folyni, ezért szervezték úgy a gyáriak, hogy az A319neo első útja a németországi gyárból rögtön oda vezessen. A repülés a sajtónyilvános jelentések szerint rendben, eseménytelenül zajlott. A szűzrepülés elsődleges küldetése szerint az új típusvariáns problémamentes fel-, és leszállására, az irányíthatóságra, valamint a legfontosabb rendszerek ellenőrzésére koncentrált. Minden további, részletesebb vizsga ez után következik majd.
Az A319neo tesztprogramjának helyzete annyiban máris kedvező, hogy a másik két típusváltozat berepülési programja már rendelkezik hajtómű tapasztalatokkal.
Ahogy a többi A320neo típushoz az A319neo-hoz is a CFM kínálta hajtóművön kívül a Pratt&Whitney reduktoros terméke, a PW1100G szolgál választási lehetőségként az ügyfelek számára.
Az új erőforrásoknak, valamint a Sharklet szárnyvégeknek köszönhetően az Airbus legkevesebb 15%-os üzemanyag takarékosságot ígér a légitársaságoknak. A későbbiek során, mire kiforrnak a rendszerek és az üzemeltetőkkel együttműködve sikerül optimalizálni a működtetést a megtakarítás a 20%-os előnyt is eléri – állítják a gyáriak.
A mai, vagyis jelenlegi hajtómű opciókkal elérhető A319-eshez képest listaáron 9 millió dollárral drágább, 99.5 milliós A319neo-val az Airbus a keskenytörzsű utasszállítók alsó, 120-160 üléses szegmensében száll versenybe.
Az eddig elért értékesítési példányszámok alapján azonban a piacnak kevéssé van szüksége az európai gyártó A319neo kínálatára. A komplett A320neo-család eladásai ugyan csaknem 60%-os piaci részesedést jeleznek a mintegy 90 ügyfélnek összeségében 5000-nél is több eladott géppel. A képet mégis árnyalja, hogy az A319neo ennek csak töredékét teszi ki, mivel 2016-os év végi gyári adat szerint A320neo-ból 3626, a hosszított törzsű A321neo-ból 1388, míg a legkisebb A319neo-ból mindössze 55 darabra tudtak szerződést kötni.
Ebből a legnagyobb üzemeltető várhatóan az Avianca lesz. A kolumbiai légitársaság ugyanis 25 gépet foglalt le. A beazonosítható ügyfelek között van még az amerikai Frontier Airlines 18 géppel és a K5 Aviation egyetlen géppel. A fennmaradó 11 rendelés egyelőre meg nem nevezett vevőktől érkezett. Nem véletlen, hogy az Airbus – figyelembe véve a piaci igényeket – a jelenlegi legkisebb típusát, az A318-ast nem vonta be a NEO-programba.
A katalógusadat szerint 7750 km-es hatótáv teljesítményű A319neo mellett az Airbus nemcsak költséghatékony üzemével, hanem rövid futópályájú, valamint magashegyvidéki és forró éghajalti viszonyok közepette működő reptereken kiaknázható kiemelkedő üzemeltetési képességeivel is érvel; továbbá meghatározó kereskedelmi tényező, hogy az A319neo-val egészt alkotó A320neo típuscsaláddal az európai repülőgépgyár az egyfolyosós utasszállító repülőgépek lényegében teljes, 100-240 üléses szegmensét le tudja fedni.
Az Airbus 2014 szeptemberében szállt fel az első A320neo-val, miután 2016 februárjában a hosszított törzsű A321neo prototípusa kezdte meg a hatósági jóváhagyáshoz, illetőleg a forgalomba bocsátási engedélyek megszerzéséhez szükséges teszteket, és ehhez a sorhoz csatlakozott most az A319neo 2017. március 31-ével.
A dátum érdekessége, hogy egy másik prototípus számára is szűzrepülés napjaként él tovább a repüléstörténetben, merthogy a tengerentúlon az amerikai rivális szállt fel legújabb gépével, a Boeing 787-10-es Dreamlinerrel, amelyhez elegáns mód az Airbus is gratulált.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS