Megkezdte berepülési programját a Boeing 787-es típuscsalád 10-es szériája, a legnagyobb Dreamliner. A március 31-én végrehajtott sikeres szűzrepüléssel először fordult elő az amerikai repülőgépgyár történetében, hogy utasszállító prototípusa nem seattle-i, hanem másik gyárterületéről emelkedett magasba.
North Charleston, a Dreamlinerek dél-karolinai gyárkomplexuma kizárólagos kibocsátója a 787-10-esnek. Ez a magyarázata annak, hogy innen szállt fel a kompozit alapanyag technológiára épülő, új generációs szélestörzsű típus legnagyobb utasszállító kapacitású változatának prototípusa.
Március utolsó napjára időzített jeles esemény alkalmával a Rolls-Royce Trent 1000-TEN hajtóművekkel szerelt Dreamliner prototípus 4 óra 58 percet töltött a levegőben. A repülést Tim Berg és Mike Bryan berepülő pilóták hajtották végre szép, napsütéses időben.
A jelentések szerint a repülés eseménytelenül zajlott, a gép jól teljesített, miután folytatódhatnak a további részletes tesztek, hogy a típus első sorozatgyártott példányát a tervezettnek megfelelően 2018 első félévében átadhassák.
A 787-8-as alaptípushoz képest 11,6, de még a 787-9-eshez képest is 5,5 méterrel hosszabb törzsű, 68,27 méteres 787-10-es bevezető légitársasága várhatóan a Singapore Airlines lesz, amely a típusvariáns négy évvel ezelőtti bejelentésekor elsők között szerződött a gépre a párizsi légi szalonon. A Boeing ez eddig 9 leendő üzemeltetőtől összesen 149 megrendelést tudott szerezni a 787-10-esre, amelyből a szingapúri légitársaság szerződése harmincat képvisel, további 19 gépre opciós kötéssel élve.
Az aktuális, 2017. évi listaárak szerint 306 millió dolláros típust az All Nippon Airways (ANA), az Etihad Airways, az EVA Air, a British Airways, a KLM Royal Dutch Airlines és az amerikai United Airlines választotta még, két lízingcég, az Air Lease Corporation (ALC) és a GECAS mellett.
A 11910 kilométeres hatótáv teljesítményű 10-es Dreamlinerhez adott a lehetőség a vevők számára, hogy másik hajtóművet, a General Electric kínálta GEnx-1B-t válasszák, így tehát nemcsak az első prototípust (N528ZC) levegőbe emelő Rolls-Royce-féle erőforrás áll rendelkezésre.
A tipikus kétosztályos kabinberendezéssel 330 fős utaskapacitású 787-10-es amellett, hogy magával hordozza a Dreamliner-család minden utaskényelmi újítását nagyfokú költséghatékonyságot is ígér. Korszerűségében és kategóriájában is hasonló mai típusokhoz 10%-kal, a korábbi generációkat képviselőkhöz képest pedig 25%-kal üzemanyag takarékosabb üzemet hirdetnek a 787-10-esre a gyáriak.
A Boeing 2011 októberében adta át az első Dreamlinert. A 787-8-ast az All Nippon Airways (ANA) állította forgalomba, miután 2014 júliusában következett a 787-9-es első átadása az Air New Zealand számára. A Dreamlinerek (2017. februári adat szerint 521 darab került átadásra: 328 787-8-as és 193 787-9-es) azóta több, mint 152 millió utast szállítottak 560-nál is több útvonalon szerte a világban, miközben mintegy 6,3 millió tonna kerozint takarítottak meg az üzemeltető légitársaságok számára.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS