• Légiközlekedés
    • Lounge Circle
  • Utazás
    • Belföld
    • Külföld
      • Utazási akciók
      • Utazási ajánlók
      • Üresjárat
    • Gasztroutazás
  • Impresszum
    • Editorial Circle
  • Fórum
  • Médiaajánlat
Traveler Circle
  • Légiközlekedés
    • Budapest Airport: Megindult a hatósági ellenőrzés a kínai járatokkal érkező utasoknál
    • HungaroControl: több mint egymillió repülőgépet kezeltek 2019-ben
    • Wizz Air A320
      Abu-Dzabiban hoz létre leányvállalatot a Wizz Air
    • Wizz Air
      Zaporizzsjába indít járatokat a Wizz Air Budapestről
    • Wizz Air
      Átvette utolsó A321ceo repülőgépét a Wizz Air
    • Lounge Circle
  • Utazás
    • dubajba vásárlás
      Utazz Dubajba és töltsd vásárlással és szórakozással a vakációt
    • emirates akció ősz
      Akciós ázsiai úti célok az őszre
    • flixbus
      Májusi retúrjegyek a tengerpartra kevesebb mint 6500 forintért
    • tavak
      5 gyönyörű tó Európában, ahová feltétlenül el kell látogatnod
    • 11 új útvonal a Wizz Airtől, ebből egy Budapestről
    • Belföld
    • Külföld
      • Utazási akciók
      • Utazási ajánlók
      • Üresjárat
    • Gasztroutazás
  • Impresszum
    • Editorial Circle
  • Fórum
  • Médiaajánlat
  • Facebook

  • Twitter

  • Instagram

  • YouTube

  • RSS

Légiközlekedés

Katarba repülhet a Wizz Air? Doha lehet a Wizz Air ázsiai elosztóbázisa? Kérem, ne vicceljünk

Katarba repülhet a Wizz Air? Doha lehet a Wizz Air ázsiai elosztóbázisa? Kérem, ne vicceljünk
Tóth Máté Bence
2016-11-18

Szerdán jelent meg egy cikk a VS.hu hírportálon, melyben említésre kerül a Magyarország és Katar által megkötött kétoldalú légügyi egyezmény – amelyet még októberben jelentett be a magyar kormány. Ez megadta a keretet a két ország közötti korlátlan utas- és teherszállító járatok, valamint egy harmadik országba közlekedő járat üzemeltetésére. A hírportál azonban ennél is tovább megy: az egyezményből a Wizz Air profitálhat egy katari járatindítással. Járjunk most ennek utána egy kicsit.

Az tény, hogy a kétoldalú egyezmény értelmében Magyarország kizárólag magyarországi bejegyzésű légitársaságot jelölhet ki a Budapest-Doha útvonal kiszolgálására, ám ez még nem jelenti automatikusan azt, hogy a magyar légivállalat vállalkozna is a járatüzemeltetésre. 2014-ben a Budapest-Almati útvonalra vonatkozó repülési jogokat a Wizz Air szerezte meg, ám ennek ellenére kazah járatindításról azóta sem hallottunk. Véleményem szerint biztosak lehetünk abban, hogy a közeljövőben nem fogunk értesülni a Wizz Air katari járatnyitásáról.

A nemrég megnyílt Hamad repülőtér terminálja. Lesz-e valaha a Wizz-jelenlét Katarban? (Forrás: Wikipedia)

A nemrég megnyílt Hamad repülőtér terminálja. Lesz-e valaha a Wizz-jelenlét Katarban? (Forrás: Wikipedia)

A katari járatnyitás mellett egy másik elméletet is felvet a cikk, miszerint a katari főváros, Doha, a Wizz Air kapuja lehet további ázsiai fapados járatok üzemeltetésére. A légitársaságot nem először hozzák szóba az ázsiai járatokkal, hiszen több esetben is bejárta a sajtót a pletyka és képzelgés, mely szerint Dubajból Indiába is repülhet Váradi József légifuvarozója. Ez természetesen azóta sem került közelebb a megvalósításhoz.

A Dohából történő ugrás Ázsia egyes célállomásaira végképp távol esik a realitástól. A Wizz Air üzletpolitikája ettől a megoldástól igen messze áll, elsősorban az átszállásos foglalás hiánya miatt is. És habár a cég flottája tavaly óta az Airbus A321-es típusával bővült, ez nem jelenti azt, hogy képes lenne nyereséges öböl-menti és ázsiai repülésekre. Ennek bővebb kifejtéséhez szükséges a vs.hu cikkéből történő idézés:

“A tapasztalok alapján mindazonáltal ki lehet bírni katari indulással akár egy ötórás ázsiai utat is. A Wizz nagy gépeivel, az Airbus 321-esekkel akár 230 utast is el lehet vinni a távolabbi célpontokra. Az első nagy gép Londonba repül, ami nem véletlen, hiszen ez a leginkább kihasznált útvonal, akármennyi járat is indul, mindet meg lehet tölteni. A 230 székes gépeknél fajlagosan lejjebb lehet szállítani a jegyárakat – hiszen többfelé osztódik a költség –, ám távoli célpontokra csak akkor van értelme ilyen gépet küldeni, ha az tele is lesz.” – írja a VS.hu.

Hogy mennyire lehet kibírni egy ötórás repülést a Wizz Air A321-es repülőgépein, az magasságtól és egyéni kényelmi igénytől függ. A gép nagyobb lábterű ülésein ezzel valóban nem lenne probléma, azonban a normál méretű, fix ülések már nem kínálnak ekkora kényelmet 3 óránál hosszabb utazások esetén. Másrészről pedig – és erre az IHO cikke is remekül rávilágít – ezeknél a repülőgépeknél interkontinentális járatokon a hatótávolság oltárán fel kell áldozni a maximális utaskapacitást, amely így veszít a nyereségességéből – ezt pedig a Wizz Air nem engedheti meg. Nem véletlen, hogy a dubaji útvonalon is maradt az Airbus A320-as típus.

A Wizz Air nem megy Ázsiába, de az AirAsia X jöhet Budapestre - bár várjuk ki a végét. (Forrás: Wikimedia Commons)

A Wizz Air nem megy Ázsiába, de az AirAsia X jöhet Budapestre – bár várjuk ki a végét. (Forrás: Wikimedia Commons)

Természetesen a hosszútávú és kontinensek közötti fapados útvonalhálózat indítására az elmúlt években láthattunk néhány példát, a Norwegian Boeing 787 Dreamliner repülőgépekkel terjeszkedik több kontinensen, az AirAsia X pedig Airbus A330-as – 2018-tól pedig A330neo és A350 – szélestörzsű géptípussal közlekedik Ázsia és Óceánia repülőterei között. Az ázsiai fapados légifuvarozóról azonban a napokban jelent meg egy hír, mely szerint a 2017-es évtől Budapest is felkerülhet a célállomások közé. Ez már évekkel ezelőtt is felmerült az AirAsia X, amely azonban nem került megvalósításra.

Összegezve cikkünk témáját: hiába a Katar és Magyarország közötti légügyi egyezmény és hiába a Wizz Air monopolhelyzete egyetlen magyar bejegyzésű légitársaságként, nem számíthatunk a közeljövőben sem dohai, sem pedig ázsiai fapados járatokra. Jelenleg nem látható a Wizz Air háza táján olyan tevékenység, amely arra utalna, hogy az eddig jól működő status quo-t felrúgnák egy bizonytalan ázsiai terjeszkedésért.

Így egyelőre meg kell elégednünk az isztambuli, bakui, kutaiszi, dubaji és tel-avivi útvonalakkal – persze attól függően, hogy ki mit tekint ezek közül Ázsiának.

Megosztás:

  • Kattints ide a Twitter-en való megosztáshoz(Új ablakban nyílik meg)
  • Facebookon való megosztáshoz kattintás ide.(Új ablakban nyílik meg)

Kapcsolódó bejegyzések

Kapcsolódó címkékázsiaBudapestdohaDubajhosszútávú járatindiajáratnyitásKatarlégiközlekedésMagyarországrepüléstcVáradi JózsefWizz Air
Légiközlekedés
2016-11-18
Tóth Máté Bence

Alapító - Founder

Kapcsolódó címkékázsiaBudapestdohaDubajhosszútávú járatindiajáratnyitásKatarlégiközlekedésMagyarországrepüléstcVáradi JózsefWizz Air

Még több Légiközlekedés

Budapest Airport: Megindult a hatósági ellenőrzés a kínai járatokkal érkező utasoknál

Traveler Circle2020-01-31
Tovább

HungaroControl: több mint egymillió repülőgépet kezeltek 2019-ben

Traveler Circle2020-01-14
Tovább
Wizz Air A320

Abu-Dzabiban hoz létre leányvállalatot a Wizz Air

Traveler Circle2019-12-12
Tovább
Wizz Air

Zaporizzsjába indít járatokat a Wizz Air Budapestről

Giricz Bálint2019-10-22
Tovább
Wizz Air

Átvette utolsó A321ceo repülőgépét a Wizz Air

Giricz Bálint2019-09-02
Tovább
Emirates

Öt földrészre repülnek az Emirates női pilótái

Traveler Circle2019-08-29
Tovább
Görgessen a továbbiakért
Tap

Hirdetés

Traveler Circle

Repülési és utazási magazin - Hírek, vélemények, ajánlók, beszámolók a repülés és utazás köréből | Minden, ami repülés, utazás és gasztroutazás.

Copyright © 2015-2018 Traveler Circle.

Budapest Airport: új állóhelyeket alakítottak ki az 1-es terminál előtt
Hivatalos: Bővít az Air Canada Rouge Budapesten